KPMG ROMANIA SRL

  |  12.05.2017

Viitorul unui guvern agil - Servicii partajate in sectorul public

„Viitorul unui guvern agil”, cea mai recenta analiza a KPMG Romania, dezvolta ideea implementarii centrelor de servicii partajate pentru sectorul public cu scopul de a creste eficienta actului administrativ.

Aplicarea indicatorilor de performanta specifici sectorului privat in activitatea guvernelor este insa o schimbare profunda pentru aceste institutii percepute ca fiind administratori ineficienti, asa cum releva inclusiv studii oficiale realizate de organizatii internationale precum OECD sau Banca Mondiala.

 

Contextul actual este favorabil unei schimbari de anvergura cu atat mai mult cu cat exista o asteptare din ce in ce mai mare a publicului cu privire la acest subiect. Pentru a satisface cerintele diversificate ale populatiei, guvernele trebuie sa aiba sistemele si procesele potrivite, operate de angajatii potriviti. Un prim pas necesar include implementarea unor sisteme robuste, integrate, si a unor procese eficiente, cele din urma putand fi realizate prin implementarea unor centre de servicii partajate asa cum au testat cu succes unele administratii europene.

 

In contrast cu centralizarea serviciilor in centre de servicii partajate, mentinerea situatiei curente ar duce la investitii redundante in hardware si software, practici diferite intre unitati similare conducand la diferente de calitate si costuri diferite pentru prestarea serviciilor, excedent de personal si irosirea timpului conducerii acestor institutii pe aspecte interne, care nu adauga neaparat valoare.

 

Dinu Bumbacea, Partener Consultanta in Afaceri, KPMG Romania: „Guvernele nu au actionari, ci mai degraba un grup de parti interesate mai numeros decat orice companie privata – intreaga populatie a unei tari. In plus, guvernul detine un „monopol” asupra majoritatii serviciilor oferite, cu exceptia sistemului de sanatate si a celui de invatamant, iar o abordare centrata pe nevoile clientilor nu a fost niciodata o trasatura a operatorilor monopolisti. Exista o asteptare din ce in ce mai mare a publicului in ceea ce priveste furnizarea de servicii de calitate in schimbul contributiilor platite, aceasta fiind singura masura a randamentului ‚investitiei’ lor.”

 

Succesul implementarii unor astfel de structuri se bazeaza intr-o masura foarte mare pe standardizarea proceselor si a platformelor tehnologice, o provocare de luat in seama considerand varietatea sistemelor folosite in prezent in sectorul public, ca de altfel si maturitatea acestora. Investitia initiala (nu neaparat financiara, ci si in timp si efort de implementare) va fi semnificativa, rata de atingere a beneficiilor depinzand in foarte mare masura de factori calitativi, cum ar fi sustinerea politica, integrarea managementului schimbarii in proiect, conducerea colectiva a initiativei si identificarea beneficiilor calitative intr-o astfel de implementare.

 

“Introducerea centrelor de servicii partajate este o decizie curajoasa care trebuie planificata si implementata cu grija. Guvernul trebuie sa fie constient de factorii calitativi si sa adopte o abordare realista in stabilirea obiectivelor de reducere a costurilor. Intregul proces trebuie intens monitorizat, astfel incat sa nu ramana loc pentru erori in implementare”, concluzioneaza Dinu.
 

COMENTEAZA ARTICOLUL:




Incarca alt captcha.