CONSTANTIN MAGDALINA

  |  07.09.2017

Tendinte privind leadership-ul de business in 2017

Leadership-ul este o tema centrala in lumea de business. Definitia acestuia evolueaza. Stilistica practicarii lui asemenea. Modelele cunoscute publicului se asociaza marilor succese, traseaza tipologii ce se doresc replicate si uneori stau la baza tendintelor intr-ale conducerii.

Development Dimensions International arata intr-un studiu realizat pe un esantion de 1500 de lideri de companii globale care sunt cele trei arii de business pentru care acestia sunt cel mai bine pregatiti: construirea parteneriatelor strategice (59%), cultivarea unei culturi organizationale centrate pe client (56%), asigurarea implementarii strategiei (51%). Pe de alta parte, cele trei arii de business pentru care liderii sunt cel mai putin pregatiti in prezent sunt urmatoarele: dezvoltarea talentelor in organizatie (30%), construirea unei culturi centrate pe excelenta (29%), transformarea culturii organizationale (27%). 

Alte studii recente realizate de diverse organizatii si companii de consultanta identifica urmatoarele tendinte in leadership:

 

1.     Flexibilitatea– Rezultatele studiului realizat de Institutul de leadership si management din SUA arata ca una dintre principalele caracteristici ale liderului este flexibilitatea. Ca sa reuseasca, cei care conduc, vor fi nevoiti sa fie agili, deschisi la diversitate culturala si la tehnologie. Astfel vor putea sa raspunda ritmului accelerat de schimbare din mediul de business. Dincolo de crearea de noi produse si servicii, o companie are nevoie sa se reinventeze. Capacitatea liderilor de a crea arhitectura organizationala care sa faca fata schimbarii cere flexibilitate, agilitate si inovatie.Viitorul este al liderilor care gestioneaza complexitatea mediului de business, fac redesign de organizatie, dezvolta agilitate operationala pentru implementarea schimbarii si coordoneaza implementarea strategiei.

 

2.     Dezvoltarea personala pe verticala – Scopul acesteia nu este sa adauge noi abilitati sau cunostinte, ci sa cultive mintea liderului. Daca dezvoltarea pe orizontala se refera la abilitati tehnice (utilizarea noilor instrumente si dobandirea de competente), dezvoltarea pe verticala se refera la actualizarea sau schimbarea cadrului de referinta mental si a modelelor de gandire ale liderului (prin design thinking, meta-cognitie, coaching, control emotional, orientarea atentiei, intuitie, comunicarea avansata). Cele doua nu se inlocuiesc una pe alta ci se completeaza. Liderul are nevoie de intelepciunea de a alege strategiile potrivite (dezvoltarea verticala) precum si abilitatile tehnice si experienta de a le implementa (dezvoltarea orizontala).

 

3.     Gestionarea matricei conducerii– Potrivit raportului Deloitte Human capital trends, matricele si ierarhiile anilor ’80 nu mai functioneaza. Ca sa conduca companii competitive, liderii au nevoie de colegi care, nu doar sa-si conduca echipele, ci sa lucreze si sa colaboreze transversal cu alte echipe. Este diferenta intre a forma o echipa si a lucra in echipa. Abilitatile si dorinta angajatilor de maine de a lucra pe rand in mai multe departamente cere un nou tip de leadership, de training si un nou tip de expertiza, care sunt incompatibile cu modelele ierarhice de ieri.

 

4.     Cresterea investitiei in capitalul uman– Potrivit raportului Governance Studies Brookings, incepand cu 2025 generatia Y (alcatuita din cei nascuti intre 1982-1993) va reprezenta 75% din totalul fortei de munca la nivel global.World Economic Forum arata ca pentru aceasta generatie un factor principal de motivatie il reprezinta oportunitatile de training/dezvoltare personala. Din acest punct de vedere tendinta la nivel de leadership este sa creasca investitia in mentorat. Cu ajutorul mentoratului, vom putea vorbi si despre date de people analytics relevante pentru construirea unor obiceiuri profesionale sanatoase si promovarea angajatilor.

 

5.     Centrarea pe consumator– Aici accentul cade pe structurarea strategiilor si tacticilor in jurul clientului. Aceasta inseamna alinierea bugetelor anuale la procesele de planificare. Alinierea activitatilor la ROI si obiectivele de business cu influenta asupra experientei consumatorului. Aprobarea bugetelor si urmarirea executiei lor centrate pe consumator a devenit decisiv pentru leadership. Retentia, loialitatea si recomandarea consumatorului conteaza pentru conducere, de ele depind performanta companiei. Prin eliminarea limitelor functionale ale departamentelor, fluidizarea comunicarii si luarea deciziilor rapide corelate cu feed-back-ul consumatorului liderii dau semnalul centrarii pe consumator.

 

Pe masura ce companiile se confrunta cu schimbari accelerate liderii vor fi nevoiti sa vada tendintele nu doar ale economiei sau ale tehnologiei, dar chiar si ale  activitatii de conducere.Liderii de astazi au nevoie sa-si investeasca energia si priceperea ca sa actualizeze continuu compania. Pentru a face acest lucru, ar trebui sa gestioneze cele mai noi tendinte ca sa-si indeplineasca misiunea si sa genereze valoare pentru factorii implicati, de la clienti si angajati la actionari si comunitate. 

COMENTEAZA ARTICOLUL:




Incarca alt captcha.