ALLIANZ - TIRIAC ASIGURARI SA

  |  03.10.2017

Industria auto reprezinta motorul economiei romanesti, pe langa retail si IT

Conform studiului realizat de Euler Hermes, industria auto este unul dintre principalii piloni ai economiei romanesti, angajand in total peste 150.000 de persoane si contribuind la 47% din exporturi in 2016.

Fotografii

De la an la an, industria autovehicolelor se bucura de o rentabilitate puternica. In 2016 a inregistrat o rata de crestere impresionanta, + 9% fata de 2015, iar media globala a avansat cu 1,6%. In acest ritm, se poate vorbi despre o crestere de 6 – 7 % pe an pana in 2020.

 

Pana acum sectorul a fost condus de producatorii de automobile, unde Dacia-Renault a fost pe locul 11 la nivel european, cu aproape 360.000 de unitati de produse in 2016. In prezent cea mai mare parte a cresterii provine de la producatorii de piese si componente auto.

 

In ceea ce priveste piata furnizorilor, aceasta include atat fabrici de productie proprii, cum ar fi Daimler, cat si numerosi contractori, precum Delphi, Draexlmaier, Leoni sau Continental, dar si antreprenori locali mici, care la randul lor sunt furnizori pentru marile companii producatoare.

 

Marii jucatori de pe piata nu sunt transparenti in privinta estimarilor si datelor financiare, iar finantarea bancare este furnizata de obicei la nivel de grup in conditii favorabile in comparatie cu cele locale.

 

In ceea ce priveste evolutia pietei interne, industria automobilelor s-a apreciat in trimestrul IV 2016 pentru autoturisme noi (-1,7% Q1-Q2 pana la 32.500 unitati), insa a scazut puternic in general datorita incetinirii vanzarilor la mana a doua, pana la un total de 101.500 de autoturisme vandute (-15,2% Q1-Q2).

 

Anul 2016 a fost unul din cei mai buni din ultimul deceniu, inregistrandu-se o crestere a numarului de inmatriculari de vehicule de 17,4% ,ajungand la 510.000 de unitati, dintre care automobile noi reprezinta aproximativ 22% (115.000 de unitati).

 

De asemenea, piata leasingului financiar a crescut cu 25% in 2016, pana la doua miliarde de euro, dintre care aproape 77% reprezinta automobile si vehicule utilitare usoare. Companiile au reprezentat 97% din totalul clientilor de leasing financiar, urmate de persoanele fizice 2% si 1% de sectorul public. Flota de autovehicule de leasing operational a crescut cu 8%, pana la 60.000 de vehicule in 2016 (adica aproximativ 13% din toate inregistrarile de autoturisme noi), cu asteptari de crestere similare pentru 2017.

 

Cifra de afaceri totala a sectorului auto in 2016 a depasit 20 de miliarde de euro, determinata de exporturi, pe masura ce piata locala este relativ mica si se concentreaza pe vehiculele second-hand.

 

Principalele companii auto care activeaza in Romania sunt: Dacia (>cifra de afaceri de 4,2 miliarde euro in 2015), Ford (0,8 miliarde euro), iar din urma vine grupul Volskwagen in calitate doar de comerciant si distribuitor, cu o cifra de 0,4 miliare euro.

 

Principalii producatori de componente si consumabile sunt: Continental (5 diviziuni), cu cifra de afaceri totala de 2,3 miliarde euro, Autoliv (sisteme de securitate) cu 0,7 miliarde euro, Takata (volane) - 0,5 miliarde euro, Michelin - 0,5 miliarde euro si Delphi cu o cifra de 0,4 miliarde euro. Potrivit aceluiasi studiu, piata auto este dominata de grupurile Dacia (Renault), Continental si alte grupuri cu prezenta globala (TRW, Bosch, Delphi, Ford si altii).

 

Mai jos analiza SWOT:
Puncte forte
• potential de crestere a volumelor, generata de cererea externa;
• evolutia tehnologica ar putea creste abilitatea de ajustare a costurilor si recuperare a profitabilitatii.
Puncte slabe
• ciclicitatea sectorului;
• transparenta limitata pe evolutia financiara a subsidiarelor care fac parte din grupuri internationale.
Oportunitati
• cresterea puterii de cumparare a consumatorilor care alimenteaza vanzarile interne de autovehicule;
• capacitatile locale in IT ajuta la dezvoltarea unor centre regionale de inginerie/IT, pentru companiile furnizorilor;
• subventiile fiscale ar putea sa ramana o parghie in atragerea de noi investitori.
Amenintari
• infrastructura defectuoasa reprezinta o amenintare serioasa pentru asigurarea unor timpi rapizi de livrare, esentiali pentru mentinerea si atragerea de noi investitii;
• oferta de personal calificat ramane limitata, in conditiile in care cererea inregistreaza cresteri constante;
• potentiale socuri datorate costurilor de mediu (vezi VW), costurilor tehnice (Takata/Toyota) sau fluctuatiilor costurilor cu materiile prime.


Sursa: http://www.eulerhermes.ro/ro/euler-hermes-in-romania/news/Pages/Analiza-Industriei-Auto-din-Romania.aspx
 

COMENTEAZA ARTICOLUL:




Incarca alt captcha.