VALORIA

  |  10.10.2017

Final de an cu ajustari de crestere pentru companiile din Romania

Pagina 2/2
   12 


Previziuni privind evolutia numarului de angajati


Companiile care nu se asteapta la nici o crestere a numarului de angajati in 2017 cresc ca procent de la 17% in martie la 24% in septembrie 2017. In acelasi timp, 28% dintre companii fata de 39% anterior spun ca se asteapta ca personalul lor sa creasca cu 1%-5% in acest an. Doar 15% dintre companii (fata de 24% in martie 2017) se asteapta ca numarul de angajati sa creasca cu 5%-10%.


Dintre toate cele 12 industrii analizate comparativ, numai in telecomunicatii si servicii profesionale sunt cele mai multe companii (50% si respectiv 31%) care spun ca mentin si in 2017 acelasi numar de angajati ca in 2016.


Previziuni privind evolutia nivelului salariilor


Daca la inceputul anului 93% dintre companii previzionau cresteri salariale, numai 6 luni mai tarziu procentul lor scade la 84%. Cele 9 puncte procentuale din diferenta se transfera la companiile care spun ca nu vor creste nivelul salariilor in 2017. O alta ajustare importanta este la companiile care se asteptau ca salariile sa creasca intre 5% si 10%. Procentul lor scade la 31% in septembrie de la 41% in martie 2017. De asemenea, companiile care previzionau salarii in crestere cu 10%-20% scad cu 5 puncte procentuale in aceste 6 luni.


Industriile in care cele mai multe companii spun ca vor creste salariile cu 10%-20% in acest an sunt: industria farmaceutica si de sanatate (38%), constructii si imobiliare (35%), cercetare si dezvoltare (33%) si agricultura (30%).


Top 5 provocari si oportunitati


Cele mai importante provocari pentru companii in a doua jumatate a anului 2017 sunt: instabilitatea politica si legislativa (54% fata de 28% in prima parte a anului), starea generala a economiei (49% fata de 41%), problemele cu forta de munca (35% fata de 17%), cresterea accentuata a nivelului salariilor (27% fata de 13%) si reducerea nivelului investitiilor interne (21% fata de 23%). Practic tot tabloul se rearanjeaza.


Cele mai importante oportunitati pentru companii in a doua jumatate a anului 2017 sunt: cresterea consumului (la 65% fata de 19% in prima parte a anului), exportul si deschiderea altor piete (59% fata de 33%), digitalizarea si oportunitatile din online (42% fata de 37%), parteneriatele create cu alte companii (31% fata de 27%) si accesarea fondurilor europene (30% fata de 17%).


„Aceasta analiza este consecinta nevoii de a intelege mediul economic din Romania. Ea consemneaza opinia companiilor respondente referitoare la evolutia cifrei de afaceri, profitului, investitiilor, numarului de angajati, salariilor. La inceputul anului 2017 raspunsurile companiilor indicau un optimism rezervat. Chiar daca realitatile fiecarei industrii sunt specifice, in analiza comparativa prezentata in editia de toamna a studiului Valoria se vede o ajustare negativa importanta a acestor indicatori operata de companii intr-un an care a pus mare presiune pe mediul de business din Romania. Vom vedea cum vor fi reflectate aceste tendinte anul viitor cu ocazia urmatorului blitz survey din martie 2018”, spune Elena Badea, Managing Partner Valoria.
 

Pagina 2/2
   12 

COMENTEAZA ARTICOLUL:




Incarca alt captcha.