EY ROMANIA

  |  07.12.2017

Educatia precara – cel mai important obstacol pentru intemeierea unei afaceri in Romania

4 din 10 antreprenori vor aloca in urmatorul an cele mai multe resurse promovarii produselor si serviciilor companiei.

Pagina 1/2
 1 2   

Pentru prima data in cadrul barometrelor EY Romania dedicate antreprenorilor, educatia precara ocupa primul loc in topul celor mai importante obstacole pentru cei care vor sa inceapa si sa dezvolte o afacere in Romania. 23% dintre respondenti afirma acest lucru, fata de doar 16% in anul 2016.


Raspunsul indica o constientizare a importantei educatiei antreprenoriale si a lipsei acesteia, fie ca este vorba de cea de business, de obtinerea unei finantari, de marketing, leadership, vanzari sau alte zone care tin de dezvoltarea unei afaceri de la zero.

 

Accesul la finantare si teama de esec sunt al doilea, respectiv al treilea obstacol, resimtite de antreprenori.

 

Aflat la cea de a doua editie, Barometrul startup-urilor din Romania, realizat de EY Romania, Impact Hub si Startarium analizeaza raspunsurile a 357 antreprenori de startup (fondatori ai unor companii cu vechime mai mica de trei ani calendaristici). 63% dintre respondenti au varsta cuprinsa intre 21 si 35 de ani, 33% intre 35 si 50 de ani, 3% au peste 50 de ani, iar 1% au sub 21 de ani.


Majoritatea antreprenorilor chestionati provin din mediul urban (93%) si activeaza in diverse sectoare, de la IT& tech (27%), la media si publicitate (11%), servicii pentru afaceri (10%), comert cu amanuntul (10%). Cei mai multi respondenti (69%) se afla la prima companie fondata, in timp ce 12% au creat deja cel putin doua startup-uri pana la firma actuala.
Chestionarul a fost aplicat in perioada 3 august - 31 octombrie 2017.

 

7 din 10 antreprenori castiga peste venitul mediu pe luna (venitul mediu net in luna septembrie 2017 s-a ridicat la 518 euro)
Fata de studiul publicat anul trecut, se observa o crestere a veniturilor personale ale antreprenorilor de startup. 73% dintre respondenti au raportat un castig lunar de peste 500 euro. A scazut procentul celor care castigau sub 500 euro pe luna – de la 38% in 2016 la 27% in 2017. In acelasi timp, a crescut numarul antreprenorilor care obtin intre 1000 si 2000 euro lunar ( 25% in 2017 fata de 18% in 2016) si al celor cu castiguri de peste 2000 euro (16% in prezent fata de 11% in 2016).

 

44% dintre respondenti considera ca mentoratul si discutiile cu alti antreprenori sunt principala lor sursa de invatare
Educatia antreprenoriala, spre deosebire de cea academica, se dezvolta prin contactul cu povestile antreprenoriale de succes. De aceea, aproape jumatate dintre respondenti au indicat mentoratul si discutiile cu alti antreprenori ca fiind principala lor sursa de invatare (44%).

 

Totusi, activitatea de mentorat a scazut in importanta pe agenda antreprenorilor maturi, in ciuda faptului ca este considerata ca esentiala de tot mai multi antreprenori de start-up. Aceasta scadere ar putea fi justificata de contextul generat de o cerere in crestere pentru acest tip de invatare, care nu mai poate fi sustinuta de antreprenorii maturi, in mod special intr-o economie in plina expansiune care lasa mai putin timp la dispozitie acestora pentru a se dedica mentoratului.

 

Solutiile de finantare pentru startup-uri - cea mai eficienta masura a guvernului in sustinerea celor care vor sa demareze o afacere


Antreprenorii indica patru masuri care tin de regimul de fiscalitate si reglementare, dar si de functionarea institutiilor statului, drept cei mai importanti pasi ai statului in directia stimularii si sutinerii celor care isi doresc sa demareze o afacere. Astfel, 27% considera ca solutiile de finantare pentru startup-uri ar avea cel mai mare impact, in crestere cu 22 de procente fata de anul trecut. 24% dintre respondenti considera ca scutirea sau scaderea taxelor i-ar ajuta cel mai mult, 20% mentioneaza relaxarea si simplificarea fiscala, iar 4% - predictibilitatea fiscala.

 

36% dintre antreprenori vor investi cele mai multe resurse in promovare


Aproape 4 din 10 antreprenori vor aloca in urmatorul an cele mai multe resurse promovarii produselor si serviciilor companiei. Promovarea este urmata de vanzare si distributie, respectiv de definirea produsului/serviciului. Operationalul si HR-ul sunt ultimele zone de investitii planificate, la fel ca si definirea si optimizarea modelului de business.

 

Pagina 1/2
 1 2   

COMENTEAZA ARTICOLUL:




Incarca alt captcha.