MICROSOFT ROMANIA S.R.L.

  |  07.03.2017

Dragostea de stiinta incepe la 11 ani: un studiu releva momentele, provocarile si oportunitatile educatiei STEM pentru fetele Europei

Microsoft anunta rezultatele unui nou studiu, realizat pe un grup de 11.500 de fete si femei cu varste cuprinse intre 11 si 30 de ani, care arata ca perioada in care se poate naste si stimula interesul pentru materii ca stiinta, tehnologia, ingineria si matematica (STEM) dureaza in medie 4 ani.

Cercetarea Microsoft a descoperit ca fetele devin interesate de materiile STEM in jurul varstei de 11 ani si jumatate, dar interesul descreste brusc dupa varsta de 15 ani.


Rezultatele studiului prefigureaza si o cale de a preveni aceasta descrestere: modele pozitive, sustinerea parintilor si a profesorilor, experienta practica a aplicarii cunostintelor STEM in lumea reala si convingerea ca nu vor fi discriminate ca femei in acest domeniu.


Identificarea problemei


In ultimul deceniu, ocuparea fortei de munca in sectorul de tehnologie in Europa a crescut de trei ori mai repede decat media globala. Stimularea interesului fetelor pentru materiile STEM si incurajarea urmarii unei cariere in domeniu va crea nu doar o siguranta mai mare a locului de munca pentru urmatoarea generatie, ci poate stimula, de asemenea, economia europeana in general. Daca numarul femeilor in domenii tehnologice l-ar egala pe cel al barbatilor, se estimeaza ca PIB-ul anual al UE ar creste cu 9 miliarde de Euro.


Este recunoscut faptul ca pentru multe fete interesul pentru materii STEM incepe sa scada odata cu adolescenta timpurie. Dar pana acum nu a fost determinata exact varsta la care acest lucru se intampla sau care sunt motivele exacte. Aceste doua elemente sunt ceea ce Microsoft a incercat sa stabileasca in acest studiu realizat in douasprezece tari europene ce includ Belgia, Republica Ceha, Finlanda, Franta, Germania, Italia, Irlanda, Olanda, Polonia, Rusia, Slovacia si Regatul Unit al Marii Britanii, fiind cel mai extensiv studiu realizat pe acest subiect pana acum.


Sub indrumarea profesorului Martin W Bauer, Departamentul psihologie si stiinte comportamentale de la London School of Economics (LSE), Microsoft a organizat focus-grupuri cu 54 de fete din noua dintre piete (Finlanda, Franta, Germania, Italia, Irlanda, Olanda, Polonia, Rusia si Marea Britanie), care au impartasit opiniile lor despre stiinta, tehnologie, inginerie si matematica. Informatiile au fost folosite apoi pentru a realiza un sondaj cantitativ pe 11.500 de fete pentru a identifica varsta exacta la care fetele renunta la implicarea in materii din sfera STEM precum si cele mai importante motive care pot duce la acest lucru.


"Un domeniu in care femeile au fost deschizatoare de drumuri a devenit in mare masura dominat de barbati," observa profesorul Martin W Bauer. "Dar o parte din ce in ce mai mare a societatii de azi nu numai ca intelege ca atat cunostintele umaniste cat si cele STEM sunt cruciale pentru forta de munca, dar, de asemenea, e interesata de inlaturarea obstacolelor in calea egalitatii in cariere STEM. Aceasta cercetare e importanta prin observatiile esentiale pe care le aduce asupra a ceea ce determina alegerile fetelor privind cariera si cum pot fi ele sprijinite astfel incat tot mai multe femei sa ia in considerare profesii in domeniile STEM ca optiuni viabile de cariera."


"Orice este posibil, dar numai daca sunt tratata in mod egal"


Cercetarea a descoperit un consens incurajator in randul femeilor tinere: convingerea ca generatia lor este prima in care "barbatii si femeile vor fi cu adevarat egali in toate domeniile societatii". Cu toate acestea, doar 42 la suta dintre fete au spus ca ar considera realista o cariera in domeniile STEM. In mod paradoxal, 60 la suta au recunoscut ca s-ar simti mai increzatoare sa urmeze o cariera in domenii STEM daca ar sti ca profesiile respective au deja angajati de ambele sexe.


"Cercetarea releva ca nu ne putem permite sa asteptam pana cand fetele isi decid parcursul universitar pentru a stimula interesul lor in STEM,", a comentat Shelley McKinley, Associate General Counsel Europe, Microsoft. "Pentru a opri acest trend descrescator, colaboram cu guverne, profesori si ONG-uri pentru a moderniza programa si a oferi acces mai bun la mentori. Vrem, de asemenea, sa aratam fetelor ca pot avea o cariera creativa si plina de satisfactie profesionala in tehnologie, prin programe cum ar fi taberele noastre DigiGirlz, ce incearca sa elimine stereotipurile asociate cu industria de tehnologie. Aceasta deoarece stim ca atunci cand incurajam fetele sa urmeze aceste discipline ne dublam resursele pe care le avem pentru rezolvarea problemelor."


Elementele cheie sunt incurajarea si mentoratul


Informatia dobandita din aceasta cercetare poate ajuta educatorii, factorii de decizie politica si companiile ca Microsoft in a intelege provocarile cu care se confrunta fetele si femeile Europei cand vine vorba de urmarea unui parcurs profesional in domeniile STEM si in a participa la depasirea lor.


Cercetarea a relevat cinci elemente statistic importante, care au un impact asupra interesului fetelor in discipline STEM, enumerate aici in ordinea importantei:


1. Existenta modelelor pozitive feminine in domenii STEM;
2. Experiente si exercitii practice in discipline STEM;
3. Profesori care sa le incurajeze sa urmareasca domeniul;
4. Evidentierea aplicatiilor practice ale cunostintelor si studiilor STEM;
5. Sentimentul ca barbatii si femeile sunt tratati in mod egal in cariere STEM.


Diferente locale


Atitudinea fetelor fata de domeniile STEM variaza semnificativ de la o tara la alta. In unele locuri, lipsa de incredere este o bariera majora, in timp ce in altele, aprobarea primita in grupul social sau lipsa de modele personale este ceea ce le retine cel mai mult pe tinere in dezvoltarea lor. Este clar ca nu exista nicio abordare universala pentru aceasta problema, iar solutiile trebuie sa fie orientate catre depasirea barierelor locale specifice:


• In Regatul Unit al Marii Britanii, 70 la suta dintre fete au declarat ca s-ar simti mai increzatoare in abordarea unei cariere STEM daca ar sti ca exista proportii egale intre barbatii si femeile care lucreaza in aceste domenii . Prin comparatie, doar 48 % din fetele din Franta au spus acelasi lucru, in timp ce doar 29 % dintre ele ar lua in considerare o cariera in STEM.


• In Germania, 33 la suta dintre fete simt ca exemplele STEM sunt orientate exclusiv catre baieti. Cu toate acestea, in Finlanda, doar 17 la suta dintre respondente au aceeasi perceptie.


• In Rusia, interesul fetelor in STEM apare cu un an mai devreme decat in toate celelalte tari, la varsta de 10 ani.


• 61 la suta dintre fetele din Italia simt ca au suficiente modele pozitive de urmat. Din pacate, doar 34 la suta dintre fetele din Olanda spun acelasi lucru.


• Numai 34 la suta dintre tinerele poloneze spun ca profesorii lor vorbesc cu ele despre domeniile STEM. In contrast, 50 la suta dintre fetele din Regatul Unit al Marii Britanii se simt incurajate in scoala.


• Exista o lipsa de sprijin din partea celor de acasa in tari precum Republica Ceha si Slovacia, unde numai 30% si respectiv 40% dintre fete au spus ca parintii lor abordeaza cu ele subiecte legate de disciplinele STEM.


Dezvoltarea urmatoarei generatii de competente


Din nevoia de a oferi cat mai multor oameni capacitatile necesare epocii digitale, Microsoft a publicat recent o carte cu titlul A Cloud for Global Good, ce include recomandari de politici publice pentru a crea o societate mai toleranta – fie ca este vorba despre integrarea informaticii in programa scolara, dezvoltarea parteneriatelor public-privat sau investirea in educatie pe toata durata vietii.
 

COMENTEAZA ARTICOLUL:




Incarca alt captcha.
 

Microsoft Afla ultimele noutati din industrie cu
Studii de caz
Stiri
Promotii