EY ROMANIA

  |  10.04.2014

Antreprenorii au nevoie de sprijinul organizatiilor specializate si de mentorat pentru a se dezvolta

Faptul ca antreprenorii aleg sa munceasca pe cont propriu si sa se realizeze prin forte proprii nu inseamna izolare si nici faptul ca intreprinzatorii pornesc in aventura antreprenoriala singuri, intr-un fel de vid.

Fotografii

In Romania a inceput sa creasca in ultimii ani ceva ce poate fi descris ca un ecosistem antreprenorial incipient, reprezentat de fundatii care sustin antreprenoriatul prin diverse programe dedicate antreprenorilor (de exemplu, Romanian Business Leaders Foundation), cluburi de antreprenori, incubatoare si acceleratoare de afaceri.


Cei mai multi antreprenori, 40%, considera ca ajutorul oferit de aceste organizatii s-a imbunatatit in ultimul an, conform studiului EY Antreprenorii vorbesc: Barometrul antreprenoriatului romanesc 2013. Antreprenorii tineri (sub 40 de ani) au o perceptie chiar mai optimista: aproape jumatate (48%) cred ca sprijinul acestor organizatii a cunoscut o evolutie pozitiva in 2013, fata de doar 35% dintre antreprenorii maturi (cei peste 40 de ani).

 

Schemele de creditare pentru micii intreprinzatori ar fi cea mai eficienta masura de sustinere din partea guvernului
% din numarul de raspunsuri

Sursa: EY Antreprenorii vorbesc: Barometrul antreprenoriatului romanesc 2013 si EY G20 Entrepreneurship Barometer 2013

 

Antreprenorii indica cluburile antreprenorilor si asociatiile acestora ca fiind cele mai importante pentru dezvoltarea antreprenoriatului pe termen lung. De altfel, 45% dintre respondenti afirma ca sunt deja membri ai unor cluburi si asociatii de antreprenori, un procent totusi mai mic decat la nivel european. In Uniunea Europeana, 63% dintre antreprenori fac parte din asemenea organizatii sau au facut parte in ultimii trei ani.


De asemenea, se aude din ce in ce mai mult in ultimii ani cuvantul mentorat, oferit in cadru formal, ca de exemplu intr-un incubator de afaceri, sau, pur si simplu, sfaturi si discutii in afara oricarui cadru formal intre un antreprenor matur si un intreprinzator aflat la inceput.


Antreprenorii se implica, in general, natural in mentorat, tocmai pentru ca au trecut prin multe si simt ca ar putea ajuta alti antreprenori sa depaseasca mai usor dilemele si problemele tipice. O fac din empatia experientelor comune si dintr-o anumita solidaritate de grup. Astfel, 80% dintre antreprenori ofera mentorat intr-un cadru formal sau informal, conform studiului EY Antreprenorii vorbesc: Barometrul antreprenoriatului romanesc 2013.


Cand vorbim despre organizatii specializate sau despre mentorat, statul nu are neaparat parghiile cele mai bune de sustinere. In acest caz, chiar antreprenorii se pot organiza cel mai bine in retele de mentori si organizatii de sprijinire a antreprenorilor. Si totusi, intrebati care este actiunea/organizatia care ar avea cel mai mare impact asupra dezvoltarii antreprenoriatului, pe langa cluburi si asociatii de antreprenorii, oamenii de afaceri indica guvernul, prin programe dedicate start-up-urilor si antreprenorilor, ceea ce demonstreaza nevoia mare a antreprenorilor romani ca ecosistemul antreprenorial sa fie sprijinit puternic de stat, mai ales prin levierele de care dispune. Intrebati, in cadrul aceluiasi studiu, care ar fi formele de sustinere cele mai eficiente din partea statului, antreprenorii au ales schemele de creditare pentru micii intreprinzatori (29%), programele gurvernamentale pentru start-up-uri, inclusiv granturi (18%) si garantiile pentru credite (18%).


Solutia foarte bine identificata de antreprenori este ca fiecare parte interesata de dezvoltarea antreprenoriatului sa „practice ceea ce predica”. Antreprenorii incep sa se organizeze in comunitati si ca sa contracareze frica de esec care este exacerbata de lipsa informatiilor relevante, de complexitatea mediului legislativ si de resursele putine disponibile la inceput de drum.


Iar, in depasirea acestor nesigurante, antreprenorii trebuie sa se foloseasca de disponibilitatea altor antreprenori, unii experimentati, altii chiar la inceput de drum, de a impartasi din practica lor: cum au rezolvat probleme punctuale de business, cum au traversat momentele mai dificile prin care orice antreprenor trece mai devreme sau mai tarziu, cum au gasit finantare sau noi clienti. Acest schimb de informatii, de impresii si preocupari creste nivelul de confort al antreprenorilor in parcurgerea drumului de intreprinzator si ii ajuta sa gaseasca solutii.


De cealalta parte, statul poate interveni decisiv in simplificarea legislatiei pentru start-up-uri si nu numai, poate suplimenta fondurile schemelor de finantare si garantare pentru start-up-uri, poate oferi o educatie mai buna antreprenorilor si lista poate continua. 

COMENTEAZA ARTICOLUL:




Incarca alt captcha.